Tutaj jesteś

Jak sprawdzić cewkę zapłonową?

26 kwietnia 2024 Poradnik Jak sprawdzić cewkę zapłonową?


Mówiąc prosto, cewka zapłonowa to serce systemu zapłonowego każdego pojazdu z silnikiem spalinowym. I jak każdy inny komponent, z czasem może ulec awarii. Ale jak właściwie sprawdzić, czy cewka zapłonowa działa poprawnie? W tym artykule zaprezentujemy podstawowe informacje na temat cewki zapłonowej, symptomy uszkodzonej cewki, jak ją sprawdzić oraz jak ją wymienić.

Podstawowe informacje o cewce zapłonowej

Co to jest cewka zapłonowa?

Cewka zapłonowa to integralny element systemu zapłonu w silniku spalinowym. Jej główną rolą jest generowanie wysokiego napięcia potrzebnego do wytworzenia iskry na elektrodzie świecy zapłonowej, która zapala mieszankę paliwowo-powietrzną w cylindrach silnika. Bez sprawnie działającej cewki zapłonowej, silnik nie mógłby pracować poprawnie.

Jak działa cewka zapłonowa?

Cewka zapłonowa składa się z dwóch cewek, z których jedna jest cewką pierwotną, a druga cewką wtórną. Kiedy prąd przepływa przez cewkę pierwotną, tworzy on pola magnetyczne, które są przechowywane w rdzeniu cewki. Kiedy prąd zostaje nagle przerwany, pola magnetyczne zapadają się, generując wysokie napięcie w cewce wtórnej, które jest następnie przekazywane do świec zapłonowych.

Objawy uszkodzonej cewki zapłonowej

Czym charakteryzują się problemy z cewką zapłonową?

Uszkodzona cewka zapłonowa może manifestować się w kilka sposobów. Typowe objawy to: utrata mocy silnika, nieoznaczony luz w układzie napędowym, nierówna praca silnika, problemy z uruchomieniem pojazdu, a nawet obecność kodów błędów diagnostycznych OBD-II. Jeżeli zauważysz którykolwiek z tych objawów, powinieneś jak najszybciej sprawdzić cewkę zapłonową.

Metody sprawdzenia cewki zapłonowej

Metoda pomiaru oporności cewki zapłonowej

Pierwszym krokiem w sprawdzaniu cewki zapłonowej jest pomiar jej oporności. Za pomocą miernika omomierza, mierzymy oporność między końcówkami cewki zapłonowej. Wartości, które znajdujemy, porównujemy z wartościami podanymi przez producenta. Jeśli odczytane wartości znacznie odbiegają od tych podanych przez producenta, jest to jasny sygnał, że cewka zapłonowa może być uszkodzona i wymaga wymiany.

Metoda sprawdzenia iskry

Innym sposobem na sprawdzenie cewki zapłonowej jest testowanie iskry. Do tego celu jest potrzebne specjalne narzędzie do testowania iskry. Narzędzie to jest przyłączane do świecy zapłonowej i cewki zapłonowej. Po uruchomieniu silnika powinniśmy zobaczyć silną iskrę. Jeśli iskra jest słaba lub jej nie ma, oznacza to, że cewka zapłonowa jest uszkodzona i wymaga wymiany.

Jak wymienić cewkę zapłonową?

Wymiana cewki zapłonowej nie jest trudnym zadaniem mechanicznym i jest w zasięgu nawet początkującego mechanika. Poniżej prezentujemy krótki przewodnik jak to zrobić.

  1. Zacznij od odłączenia akumulatora – bezpieczeństwo jest na pierwszym miejscu.
  2. Odłącz przewody od cewki zapłonowej.
  3. Wykręć cewkę zapłonową. Znajduje się na niej kilka śrub.
  4. Zainstaluj nową cewkę zapłonową, dokładając wszelkich starań, aby nie uszkodzić żadnej części w trakcie tego procesu.
  5. Podłącz przewody do nowej cewki zapłonowej.
  6. Podłącz z powrotem akumulator.

Wartość cewki zapłonowej w pojazdach jest często niedoceniana, jednak bez jej poprawnego działania, silnik nie będzie w stanie utrzymać się w ruchu. Regularnego sprawdzania kondycji cewki zapłonowej nie można więc ignorować.

Redakcja okbus.pl

Jesteśmy tu, aby inspirować i informować wszystkich miłośników motoryzacji. Czy jesteś zapalonym motocyklistą, fanem szybkich samochodów, czy po prostu szukasz praktycznych wskazówek – z nami zawsze jesteś o krok do przodu

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?