Tutaj jesteś

Kolektor wydechowy – do czego służy? Jakie są objawy uszkodzenia?

8 października 2024 Poradnik Kolektor wydechowy


Kolektor wydechowy, odpowiedzialny za odprowadzanie spalin z cylindrów, ma duży wpływ na wydajność silnika. Dowiedz się, jak rozpoznać jego uszkodzenie i kiedy wymiana elementu jest niezbędna, by utrzymać pojazd w dobrym stanie.

Układ wydechowy to niezwykle ważny podzespół w każdym samochodzie. Nie tylko pozwala skutecznie odprowadzać spaliny, minimalizując zanieczyszczenia wyrzucane do środowiska, ale też w znaczącym stopniu wpływa na komfort jazdy – między innymi zmniejszając hałas w jej trakcie. Jednym z elementów układu wydechowego jest kolektor wydechowy. Jaką spełnia on funkcję, jakie są jego typowe usterki i kiedy warto zdecydować się na wymianę?

Kolektor wydechowy – co to jest i jaką funkcję pełni

Kolektor wydechowy to element układu wydechowego w samochodzie, którego zadaniem jest zbieranie spalin bezpośrednio z cylindrów silnika i przekazywanie ich do dalszych części układu – takich jak katalizator i tłumik. Wpływa on na przepływ spalin, a co za tym idzie, przekłada się bezpośrednio na emisję spalin, jak i wydajność silnika, a także hałas, który generowany jest podczas jazdy. Element ten wykonany jest ze stali nierdzewnej, aluminium lub żeliwa, by wytrzymać bardzo ciężkie warunki, w jakich musi pracować.

Typowe objawy awarii kolektora wydechowego

Pomimo faktu, że kolektory wydechowe wykonane są z wysokoodpornych materiałów, prędzej czy później ulegają zużyciu i/lub awarii. Jakie są typowe uszkodzenia, do których może dojść? Prezentują się one następująco:

  • Uszkodzona uszczelka – gdy uszczelka łącząca kolektor wydechowy z głowicą silnika ulegnie zużyciu i finalnie uszkodzeniu, powoduje to wyciek spalin i charakterystyczny dźwięk „stukania” w trakcie pracy silnika;

  • Korozja – długotrwałe narażenie na wilgoć, sól drogową i inne zanieczyszczenia prowadzą do powstawania korozji, co skutkuje pęknięciami i powstaniem nieszczelności;

  • Zużycie mechaniczne – pęknięcia na skutek wysokich temperatur czy drgań, w których pracuje kolektor wydechowy, powstają samoistnie w trakcie użytkowania samochodu;

  • Zapchanie kolektora wydechowego – nagromadzenie się spalin i nieczystości w kolektorze może prowadzić do spadku przepływu lub całkowitej blokady, co w ekstremalnych sytuacjach prowadzi do spadku mocy silnika czy zwiększonego zużycia paliwa.

Powyższa lista to typowe problemy, które najczęściej wiążą się właśnie z kolektorem wydechowym. Mogą oczywiście zwiastować potencjalne awarie dotyczące innych elementów układu wydechowego – każdorazowo należy jednak monitorować tego typu sygnały i udać się do zaufanego mechanika, by sprawdził, czego dotyczyć może problem.

Kiedy warto wymienić kolektor wydechowy

Jak w przypadku wszystkich elementów układu wydechowego, wymiana kolektora wydechowego jest konieczna, gdy tylko zaczną pojawiać się pierwsze niepokojące sygnały. Mogą to być głośne działanie silnika, stukanie, drastyczny spadek mocy czy zużycie paliwa – a także kontrolka „Check Engine”, która rozświetli się w trakcie jazdy. Nie warto czekać, aż problem się pogłębi – oprócz uciążliwych hałasów w trakcie jazdy, może to w krótkim czasie doprowadzić do znacznie poważniejszych uszkodzeń, a w rezultacie kosztownych napraw.

Artykuł sponsorowany

Redakcja okbus.pl

Jesteśmy tu, aby inspirować i informować wszystkich miłośników motoryzacji. Czy jesteś zapalonym motocyklistą, fanem szybkich samochodów, czy po prostu szukasz praktycznych wskazówek – z nami zawsze jesteś o krok do przodu

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?